Aangekomen in Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Ria - WaarBenJij.nu Aangekomen in Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Ria - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Ria

13 Augustus 2012 | Vietnam, Hué

Zaterdag (dag 10) is een reisdag en verlaten we Luang Prabang via een mooie route door het Karstgebergte. Onderweg bezoeken we een footprint van Boeddha. De lokale gids betwijfeld de echtheid ervan maar de locals hebben er een waar bedevaartsoord van gemaakt. Middenin een tempel staan rond de footprint honderden kaarsen en vele bloemen uitgestald. De rit gaat verder en af en toe regent het wat, we lunchen in een soort van openluchtmuseum. Een drukke straat (qua verkeer) in een uitgestorven dorp waar alle bewoners een winkeltje hebben in doorgaans dezelfde artikelen. Veel hebben spiesen met vlees, vis en kikkers ... Aan het eind van de middag komen we aan in Lak Xao, we bezoeken nog even de lokale markt en eten in het enige restaurant van het dorp, met de toepasselijke naam: 'Only One Restaurant' waar ook nog even de stroom uitvalt. Net als de kaarsjes op tafel staan, gaat het licht weer aan.

Zondag (dag 11) verlaten we Laos en gaan we de grens over naar Vietnam. Met het visum al op zak, was het snel gepiept. Acht dagen Vietnam voor de boeg van midden tot zuid! Na nog een reisdag komen we uit bij de Zuid-Chinese Zee (Bert: ik heb het voor je opgezocht!) waar we dan ook snel een heerlijke duik innemen, heel lekker water hier en niet zo zout! We eten verse vis bij de locals die met hun 'mobiele keukens' aan de boulevard staan en genieten weer van het mooie weer.

Maandag (dag 12) verkassen we voor de derde dag op rij, soms kan reizen best zwaar zijn... Vandaag stonden er meer stops op het programma, om te beginnen met Vinh Moc, een ondergronds gangenstelsel waar in de oorlog (1966-72) 350 personen hebben geleefd. Een wederom lokale gids (we steunen de economie goed hier) vertelt ons het een en ander en gaat met ons de gangen in. Heel indrukwekkend om te zien hoe zoveel mensen daar zes jaar lang hebben geleefd (en er zijn ook nog 17 kinderen geboren). De tweede stop is bij de demarcatiezone. Een stukje niemandsland waar destijds ook het vredesverdrag is getekend. Er is een monument, museum en het huisje waar het verdrag werd getekend staat er nog steeds, de mensen hebben plaatsgemaakt voor poppen. De derde stop was "matig interessant" zoals onze gids Dirk-Jan al voorspelde. Wederom een oorlogsmuseum en -monument op de plaats waar ooit een citadel gestaan heeft, als extraatje van Baobab ... dat hadden ze nu niet hoeven doen.

Zo jullie zijn weer bij, nog nieuws in NL? Groeten uit Vietnam!

• 13 Augustus 2012 - 12:35

Barbara:

Zo te lezen Rie verveel jij je nog niet. Klinkt allemaal heerlijk. Het goede nieuws in Nederland is dat we nu al een paar dagen strandweer hebben:-)

Veel plezier!

• 13 Augustus 2012 - 12:42

Wilma:

Hoi,
    Je hebt al heel veel gezien, heb je wel genoeg tijd om lekker te relaxen en je batterij op te laden? Of doe je dat thuis pas weer?!
    Heb nu àlle foto's gezien hoor! ;-) Gisteren tuinfeest gehad op verjaardag Julian en ook vandaag 'n zonnige dag! Nog 'n week, dan begint de school weer hier.
    Groetjes!

• 14 Augustus 2012 - 07:33

Lenie Van Der Spoel:

Hoi Ria,

Heb je nog een spies met kikkers geprobeerd?
    Lijkt me heel indrukwekkend het gangenstelsel in Vietnam, je moet er toch niet aan denken daar zoveel jaar in door te brengen. Zo benauwend.

Groetjes

• 14 Augustus 2012 - 09:33

Karin:

Die Lenie, die houdt van herhaling...... hahahahah!
    Hier alles z'n gangetje, en bij jou een gangenstelsel. Lijkt me heel indrukwekkend.
    Ik zoek het allemaal op in Google Maps. Interessant hoor.
    Ik kijk uit naar je volgende berichtje.

• 14 Augustus 2012 - 09:34

Elsbeth:

Morning Rie,

Wat heerlijk om jouw dagen te lezen. Ongelooflijk dat er zoveel mensen in die ondergrondse gangen hebben geleefd. Later ga ik het opzoeken op wikipedia. Nu terug naar het relatie-overzicht voor de rijvaardigheidstraining.

Nog een vraagje: hoofdstad van Vietnam? ;))

Doegies!!
    Elsbeth

• 14 Augustus 2012 - 11:18

Ankie:

Je moet daar een sterke maag hebben, zeer interessant!
    Tot het volgende verslag
    Ik ga weer terug naar mijn archief.
    Veel plezier!

• 14 Augustus 2012 - 13:44

Ria :

Dank voor jullie reacties, dacht even dat ik dronken was van het Vietnamese bier, haha! De verveling is zeker nog niet toegeslagen, ben ook niet bang dat dit zal gaan gebeuren! En uitrusten doe ik zeker thuis wel weer (of op kantoor ...). Leen, ik heb de kikkers niet uitgeprobeerd ... het is ons afgeraden om eten bij stalletjes te kopen ;-) Els, de hoofdstad van Vietnam, geeeeeeeeeeen ideeeeeeeeee! Zoek jij t ff voor me op en ook van Cambodja, want daar ga ik hierna naar toe. Zijn er nu echt geen sappige roddels op kantoor???

• 15 Augustus 2012 - 10:37

Michelle:

Hoi Rie,
    Wat een verschil met onze kampeervakantie hier in de Franse Alpen. Rustig wakker worden, ontbijtje in de zon en overleggen wat we gaan doen. Wordt het fietsen of wandelen of een stadje bezoeken? De fietstochten die we gemaakt, hebben zijn pittig en ik heb de 21 bochten naar de top van de Alpe d'Huez zwaar onderschat. Dat wordt nog een jaartje trainen want de top ga ik deze vakantie niet meer halen, denk ik. Dat het zo'n 30 graden is, helpt er natuurlijk ook niet aan mee maar toch.... Gisteren met een ondergronds treintje (met 30 meter rots en 80 meter ijs boven ons) onder de gletsjer van Les 2 Alpes naar de top geweest op 3400 meter. Er werd nog geskied en gesnowboard en was het rond het vriespunt. Terug in het dorp snel weer in hemdje en korte broek vanwege de warmte. Vandaag fietsen we naar Venosc waar we gaan raften....leuk! Zo, je bent weer een beetje op de hoogte. Geniet van je vakantie (maar zo te lezen, ben je dat erg aan het doen) en tot het volgende verslagje! Groetjes, ook van Jack