Stofhappen naar de Boeddha's - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ria - WaarBenJij.nu Stofhappen naar de Boeddha's - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ria - WaarBenJij.nu

Stofhappen naar de Boeddha's

Blijf op de hoogte en volg Ria

10 Augustus 2012 | Laos, Vientiane

Donderdag (dag 8) hebben we een rondrit door de stad met de bus en een lokale gids. We bezoeken wat highlights van de stad met de Siskaket Tempel, de enige en dus oudste, die alle oorlogen heeft doorstaan. Dit komt ws. door de muur er om heen met aan de binnenkant allemaal nisjes met boeddhabeeldjes. Daarna gaan we naar de overkant, direct naast het paleis, Ho Pra Keo, een voormalige tempel die nu dienst doet als museum. Vervolgens de Arc de Triomphe die hier is nagebouwd (met een beetje fantasie), deze beklimmen we en vallen steil achterover van het souveniraanbod wat we binnen in aantreffen.
Tot slot de That Luang Stupa, het 'gouden' monument wat op alle bankbiljetten staat afgebeeld. Zo goud is het intussen niet meer, hele stukken zijn zwart geworden van de vochtigheid hier. O ja, tussendoor zijn we ook in een tempel geweest waar een monnik de toekomst kon voorspellen ... daar ben ik maar niet aan begonnen.

Vrijdag (dag 9) hebben we nog een dag hier door te brengen. Onze gids Dirk-Jan stelt voor om naar het Boeddhapark te gaan, zo'n 25 km buiten de stad. Op twee na gaat de hele groep mee en is het eindelijk weer 'ns droog! We wandelen naar de boulevard langs de Mekong waar we een busje en tuctuc aanhouden die ons naar het park brengen. De weg is in het begin nog wel goed maar zodra we de stad verlaten is daar weinig meer van over. De kuilen en gaten zijn nauwelijks nog te ontwijken en het lijkt de chauffeurs niet te deren. Daarnaast krijgen we een flinke dosis stof tot ons en kunnen we wel weer een verschoning gebruiken. In het boeddhapark staan 200 beelden in allerlei soorten en maten, in 1958 door een kunstenaar gestart. Na een uurtje hebben we het wel gezien en hobbelen we weer terug naar het hotel. De middag brengen we op eigen gelegenheid in de stad door en genieten we weer van het mooie weer.

• 10 Augustus 2012 - 17:36

Wilma:

Jaaaaa, foto's!!! Mooie plaatjes hoor, maarre... ik mis jou! Of was je te veel door elkaar geschud? ;-)
    Wat een wegdek daar zeg! Daar is Belgie dan niks bij, haha. Fijn dat het daar ook af en toe droog is! Byebye!

• 10 Augustus 2012 - 22:57

Michelle:

Zittend op mijn hotelbed in ons overnachtingshotelletje in Beaune, lees ik jouw laatste verslag. Leuk om ook wat foto's te zien. Ik begrijp nu echt waarom jullie niet door konden rijden met de bus. De weg is veranderd in een rivier compleet met bootjes... Bizar. Veel plezier weer!
    Groetjes

• 11 Augustus 2012 - 02:40

Ria :

Hee sis, als je goed naar de foto's - van alle verslagen - kijkt, sta ik er echt tussen!

Chel, een hele fijne vakantie, nogmaals vanuit LAOS! Houd je mij op de hoogte van jullie acties?