Eten bij de mensen thuis - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Ria - WaarBenJij.nu Eten bij de mensen thuis - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Ria - WaarBenJij.nu

Eten bij de mensen thuis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

19 September 2008 | Cuba, Cienfuegos

Buenos dias allemaal!

Ben weer even in de gelegenheid en al is het alleen al om jullie gezellige reacties te lezen, zet ik er weer ff een paar fantastische dagen bij!

17/9, we bezoeken een megamooi strand aan de noordkant van het eiland, na een soort afsluitdijk komen we aan in een paradijs. Er is ook een kleine haven met grote catamarans, jammer dat ik daar niet op mee kon. Met een klein groepje gingen we met een speedbootje naar een mooie plek om te snorkelen. Het kan niet tippen aan het Great Barrier Reef (Australie) maar mooi was het wel weer! Aansluitend nog ff het strand bezocht natuurlijk maar daar waren ook ontzettend veel muggen. De Deet deed het daar niet! O ja, tijdens het snorkelen nog een rog gezien, blijft bijzonder die onderwater wereld. En dat water, gewoon warm, brrrr!
Na het strandbezoek reden we naar Remedios waar we de plaatselijke kerk bezochten met een zwangere Maria ... 's Avonds aten we weer bij de mensen thuis in een kleine palladar, zoals dat hier heet. Mensen mogen van de Staat kleine groepen, 12 personen, ontvangen om wat te verdienen. Deze avond zaten we gezellig met 24 mv in de kamer ... niet zo verwonderlijk dat de buitendeur angstvallig dichtgehouden werd! Het eten was heerlijk, de kreeft ook! Afsluitend werd er door de man des huizes nog een dansje gewaagd met enkele van onze reisgenotes.

18/9, voordat we Santa Clara verlaten bezoeken we een kleine sigarenfabriek, helaas mochten er geen foto's worden gemaakt maar we kregen wel alle vertrekken te zien. Met zo'n 300 mensen maken ze 15.000 sigaren per dag van allerlei soorten, maten en merken. Per persoon moeten ze er zo'n 150 draaien/rollen. Een ander zit de hele dag kistjes te plakken of te vullen. Ieder z'n vak! Voor Jack koop ik op aanraden van onze gids in Havana zeker sigaren, hiervoor verwacht ik natuurlijk een reactie in dit blog!
Op weg naar onze volgende bestemming bezoeken we een stuwmeer en maken we een wandeling naar een mooi uitzichtpunt. De bergschoenen zijn toch nog goed van pas gekomen! Het was nl. behoorlijk klimmen en klauteren door het bos.
Tot slot reden we naar Cienfuegos waar we in een Accorhotel verblijven (Jagua) ooit door Fransen uit de grond gestampt. Een fikse regen en onweersbui liet zien hoe de stad er bij regen uit kan zien. We aten in een vm. casino van een voorganger van Castro (Batista). Na het eten werd de bejaarde pianiste werd verdrongen door onze gids en een van de reizigster die er samen lekker op los speelden, erg gezellig weer!

19/9, nog een dag Cienfuegos, we bezoeken eerst de botanische tuin met megaveel ficussen (maar dan als boom), palmbomen, hibiscus, etc. Daarna reden we - heel vervelend weer - naar het strand. Waar de snorkel weer van pas kwam. Enkele van ons gingen naar het plaatselijke 'Dolfinarium'. Daar kon alleen met dolfijnen worden gezwommen omdat de rest door de orkaan Ike beschadigd was. Drie reizigsters hebben zich tot deze - commerciele - actie laten verleiden en kwamen blij met een dvd terug. Nu even vrije tijd in de stad maar eigenlijk te warm om op je gemakkie door de straten te struinen. Gelukkig was er een internetwinkel Etecsa en een vrije pc. Vanavond weer eten bij de mensen thuis, ja we zorgen goed voor de Cubaanse economie ook al ziet het er hier een stuk minder arm uit dan in het oosten van dit eiland. Echt medelijden hoeven we dus niet te hebben hier.

Zo ik ben weer helemaal bij, jullie ook! Morgen vertrekken we voor de langste reisdag van de reis, zo'n 8 uur bussen naar Maria la Gorda op het bijna meest westelijkste puntje van het eiland. Dit zit oorspronkelijk in het programma maar was lange tijd onzeker of het te bezoeken was. Het gaat dus door en we zijn erg benieuwd wat we daar gaan aantreffen. Volgens Marc is het daar het mooiste snorkelgebied van Cuba dus dat wil ik wel 'ns zien!

Rest mij een ieder de groeten te doen, ik denk natuurlijk vaak aan thuis en hoop dat het zeker met m'n pa weer beter gaat en hij weer naar huis mag en de chemo z'n werk gaat doen. Kom op pa, ik weet dat je dit leest. Heel veel beterschap en zet 'm op, tot gauw!

• 19 September 2008 - 21:35

Rob:

Heee Rie,

Ik lees net je reisverslag nadat ik eerst jouw "gewone" mailtje had gelezen.
    Apart he dat ik nu ook op je blog schrijf terwijl ik dat eigenlijk niet zou doen maar dit geheel terzijde...

Ik vind het heel leuk om te lezen allemaal maar het is zo ongelofelijk dubbel voor jou allemaal ivm je vader! Maak er toch nog een leuke week van en niet te veel cuba libres drinken he ;-).

Over cuba libre gesproken: ik ga er ook eentje nemen! Proost!

Het is inmiddels 23:30 geweest en ik ben nog steeds aan t pokeren...
    Krijg weer vierkante ogen! Bijna weer een ticket te pakken.

Sorry nog voor mijn voetbal sms, die was natuurlijk ook geheel terzijde...

Ik ga stoppen nu, laterrr

Groetjes uit een koud Leiden...

Rob

ps Gelukkig is het op KOS warmer (25-30 C):-))

• 20 September 2008 - 06:36

Petra Bekink:

erg leuk om weer zo snel wat over je leuke reis te lezen zo lijkt het of we er zelf een beetje bij zijn.Veel plezier nog en snorkelse in maria la gorda.groetjes petra

• 20 September 2008 - 08:54

Michelle:

Hey Rietje,
    Wat een belevenissen weer! Leuk hoor om het op deze manier te volgen. Snorkel ze in Maria la Gorda enne.... pas op voor prikkende pijlstaartroggen ;-).
    Groetjes, M

• 20 September 2008 - 10:03

Léon, Marloes En Sam:

Hoi, hoi,

Weer een super leuk reisverslag. Je zit nu hobbel de bobbel in de bus. Wij gaan zo het trappenhuis schoonmaken, wij zorgen voor een schoon entree a la casa Maasstraat.
    En ook voor je paps even de lieve groetjes en zet h'm op!

Groetjes
    3-b-tjes

• 20 September 2008 - 15:34

Wilma:

Ola,
    Wat verrassend, nu alweer wat van je te horen. Ben je al lekker bruin? De temperaturen zijn hoog zo te lezen! Jij nu in de bus, wat een eind zeg. Ik heb net je auto gewassen! Veel snorkelplezier en de groetjes van ons hier!

• 20 September 2008 - 15:39

Laura En Julian:

Groetjesssssss en kusjesssssss van je nichtje en neefje!

• 21 September 2008 - 07:24

Marloes:

Wat een saaie vakantie! Jammer dat je zo weinig meemaakt, want dan heb je later ook nog maar zo weinig herinneringen aan Cuba...
    Heel veel plezier nog! En het beste voor en met je vader.