Klapband! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Ria - WaarBenJij.nu Klapband! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Ria - WaarBenJij.nu

Klapband!

Blijf op de hoogte en volg Ria

07 Augustus 2015 | Indonesië, Lombok

di 04/08 (17) na een goede nacht in een van de meest luxe accommodaties (met warme douche) gaan we door naar de westkant van Sumbawa. Niet ver na vertrek horen we een knal onder de bus en zet de chauffeur deze aan de kant ... we hebben een klapband gehad! Behendig wordt deze door de chauffeur en bijrijder vervangen en kunnen we met een uurtje de weg weer vervolgen. Onderweg bezoeken we de zoutvelden en bekijken het proces van zoutwinning, allemaal handwerk! Later nog een dorpje waar men zich bezighoudt met garnalen in speciale kweekvijvers. Aan het eind van de dag komen we in Sumbawa Besar, mooie huisjes van riet aan het strand, helaas niet helemaal ongedierte vrij ...

wo 05/08 (18) in de ochtend bezoeken we het houten paleis van de sultan van Sumbawa ... sterk vergane glorie in dit lege paleis wat al decennia lang niet meer bewoond wordt. Daarna lopen we over een lokale markt waar van alles en nog wat verkocht wordt, eigenlijk een soort ambulant winkelcentrum anno 1800 ... De middag brengen we door aan het strand, heerlijk om even niets te moeten en het zeewater is nog lekker van temperatuur ook!

do 06/08 (19) we verlaten Sumbawa en er komt nog een mankementje aan de bus bij. De claxon wordt hier veelvuldig gebruikt, bijvoorbeeld om aan te geven dat er ingehaald kan worden en bij een van deze acties blijft de claxon hangen en stopt er pas mee als reisgenoot Anton met zijn zakmes het kabeltje doorsnijdt ... later nemen we de veerboot naar Lombok. In een goed uur zijn we aan de overkant maar dan duurt het nog even dat we kunnen aanmeren omdat de twee steigers bezet zijn ... We verblijven in mooie geschakelde cottages tussen de rijstvelden (sawa's). Maken een wandeling met een gids door de sawa's en zien het hele proces van korrel (stekje) tot korrel (geoogst). Onderweg spotten we een stel zwarte apen, ook weer leuk! Terug lopen we via de kampong van een moslimgemeenschap, die elk een eigen moskee bezitten, op de 6000 bewoners zijn er 19 moskeen, iedere kampong heeft er een ... kun je nagaan wat een kabaal het is wanneer de minaretten van zich laten horen!

vr 07/08 (20) we wandelen nogmaals door de sawa's met een andere gids die hetzelfde verhaal verteld. Onderweg worden er door een boer (iemand die onkruid aan het wieden is op een sawa) diverse kokosnoten uit een palmboom gehaald. We proeven het vocht en het verse vruchtvlees, lekker! Dan bezoeken we een bakstenenbakkerij, pottenbakker, ikat-weverij en mandenvlechterij.

Ik begrijp dat jullie foto's willen zien, er staan er intussen zo'n 400 op de camera maar de situatie laat het niet toe om deze op internet te zetten .. maar deze houden jullie tegoed!

• 11 Augustus 2015 - 14:28

Antoinette:

Hoi hoi, vanmorgen nog dubbelo check gedaan of ik niks gemist had en dan nu ineens 2 verslagen meid meid meid wat een gedoetjes weer, geweldig! Ik ben idd benieuwd naar de plaatjes maar dat komt zeker goed. Enjoyyyyyyyy Ann
    Ps. heb vorige week donderdag echt tussendemiddag samen met Claudia aan je gedacht tijdens een ijsje bij onze nr 1 ...... sorry bijna mag je ook weer mee maar je blijft vast liever nog even in vakantie stemming .........

• 11 Augustus 2015 - 16:50

Wilma:

Warme douche?! Wat een luxe, haha! Het is trouwens ook altijd wel wat met die gare bussen daar. Moet echt een veilig gevoel geven...
    Hoor je vast morgen, 12 augustus :-), weer live! Groetjesss!

• 11 Augustus 2015 - 21:35

Ron:

Ik was al wat meer op de hoogte van je ervaringen maar erg leuk om je verhalen te lezen. Die onverwachte dingen die er kunnen gebeuren dat zijn achteraf altijd wel de dingen die je bij blijven. Maar ook alle dingen die je daar ziet en mee maakt is zo anders dan hier. Het is een geweldige ervaring. Ik zag net nog dat je nu ongeveer boven india en pakistan zit.Nog even en dan ben je weer thuis en ben erg benieuwd naar je verhalen. Ik zie je morgen. Groetjes Ron

• 12 Augustus 2015 - 08:08

Marga:

Hoihoi,
    Wat een bijzondere ervaringen weer. De foto's zie ik vast en zeker binnenkort, maar eerst even bijkomen van alle indrukken. We kletsen snel weer bij!
    Groetjes, Marga

• 12 Augustus 2015 - 15:39

Ankie:

Hello,
    De reisverslagen waren weer boeiend, je maakt veel mee met zo'n rondreis.
    Je kunt wel een boek gaan schrijven.
    We wachten op de foto's.
    Groetjes
    Ankie