Maya-ceremonie Hermanos San Simón - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ria - WaarBenJij.nu Maya-ceremonie Hermanos San Simón - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ria - WaarBenJij.nu

Maya-ceremonie Hermanos San Simón

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

02 Oktober 2011 | Guatemala, Antigua

Ola!

Dag 11 (1-10) We verlaten weer bijtijds ons ´eiland´ met de snelle boot naar de haven waar de bus op ons wacht. Op weg naar de Maya-ceremonie van Hermanos San Simón. Een sjamaan geeft ons een ceremonie in navolging van deze broeder. We krijgen een bosje geurend groen met mint en een roos erin. Verder diverse gekleurde kaarsjes en een sigaar. Ze legt uit waar het allemaal voor dient en wat we ermee gaan doen. Op de grond maakt ze een vuurtje en gooien we één voor één de kaarsjes in het vuur, groen voor de bomen, blauw voor het water, wit voor onze botten en gebit, geel voor ons vet en zwart voor ons haar. Tussendoor deed ze wat gebedjes waar ´opa´s en oma´s´ veel in voorkwamen en gingen we verder met het bosje groen. Hiermee veegden we als een washandje over ons lichaam om al het kwade en onreine van en uit ons te verwijderen. Tot slot de sigaar, deze werd in het vuur aangestoken en trekjes rook naar de vier windrichtingen uitgeblazen voor de heilzame en reinigende (?) werking. Als allerlaatste was daar de ´hug-sessie´, iedereen van de groep omhelsde elkaar twee keer zodat we weer op dezelfde plek in de kring terechtkwamen. Einde sessie.

We vervolgen de reis met de bus naar Antigua en Igor gaf ook in zijn eigen woonplaats een rondleiding voor de highlights en leuke adresjes. We lunchen, ik eet een broodje kip omdat de darmen nog steeds van slag zijn, wat een hele ´kluif´ blijkt te zijn. ´s Middags regent het weer gestaag en beperken we ons tot wat overdekte zaken, daarna weer terug naar het hotel voor toiletbezoek ...

´s Avonds met de tuctuc, gezellig met zijn vieren op een bankje voor twee! naar het centrum voor een restaurantje. We eten heel ´veilig´ kip en het smaakt goed, nu maar zien hoe de verwerking ervan verloopt.

Dag 12: wordt dus voor sommige van ons - waaronder ik - niet de dag van de vulkaanbeklimming. Gezien de slechte wc-faciliteiten op de berg ... Daarom maar de stad in, een wandelroute en wat mooie en minder mooie gebouwen bekijken, de markt, het busstation vol met kippenbussen en het centrale plein waar een gezellig bandje speelt. Zo komen we de dag ook wel door!

Morgen vertrekken we weer voor een reisdagje dus een dagje ff niet zoveel doen is ook wel ´ns lekker!

Dank voor de reacties en tot schrijfs, Ria

• 02 Oktober 2011 - 20:28

Wilma:

Hey! Balen dat je nog steeds niet helemaal lekker bent! Hopelijk gaat dat snel beter. Ook ma heeft vandaag de foto's gezien en vond ze mooi. Niet te geloven van dat 'vaarwater' tijdens het boottochtje. Nu gauw weer opknappen hoor en verder genieten. Laterrrr!

• 03 Oktober 2011 - 09:03

Michelle:

Voel je al positieve effecten van de ceremonie? Bijzonder om een keer mee te maken zeker? Hoop dat je je snel weer helemaal goed voelt. Doeg!

• 03 Oktober 2011 - 19:32

Petra :

Hey Rie,
    Tis wel weer een super reis zeg! Geniet er van en hopelijk ben je snel weer opgeknapt. Toch niet te veel guacuamole gegeten in Mexico? Hoe vond je dat spul? Weet wel dat wij er toen niet echt weg van waren!
    Groetjes uit een zomers Schiedam.

• 04 Oktober 2011 - 14:37

Karin:

Hallo Ria,

leuk om je berichtjes te lezen.
    En wat een mooie foto's.
    Ik schrok wel van die foto van al die troep in het water! Niet te geloven.
    Het zal ook wel erg stinken daar.....

Sterkte met je buik en veel plezier nog!

• 05 Oktober 2011 - 10:48

Elsbeth:

Hola Amiga,

Wat een waanzinnige foto's!!! Echt leuk om Chitzen Itza door jouw foto's te zien. Ik vond de vuilnisbelt-rivier ook veel indruk maken. Vandaag is het 24 graden bij jullie. Wat heerlijk! Eind van de week wordt het hier 13 graden.

Oma's tip: van kamillethee komen je darmen tot rust. Sterkte met de darmpjes, hopelijk zijn ze snel weer rustig ;) Dikke X vanaf de Coolsingel

• 05 Oktober 2011 - 16:35

Laura:

Hoi Ria,
    Je hebt weer mooie foto's gemaakt! Jammer dat je ziek bent geworden, gaat het al weer de goede kant op inmiddels? Als je maar niet zoveel muggenbulten als ik krijg!!! Vandaag hadden we studiedag, dus waren we lekker de hele dag vrij! Julian is nu weer aan het voetballen. Vrijdagavond ga ik weer fijn bij oma logeren en dan gaan we samen op de fiets naar de scouts. Gezellig he?! Veel plezier nog daar en doeiiii, Laura

• 05 Oktober 2011 - 22:43

Ria :

Ola, dank voor de reacties, leuk weer om te lezen! Hier ff wat antwoorden op de vragen: de stank op de vuilnisbelt in de rivier viel reuze mee omdat het vnl. hout en plastic was, de guacemole smaakt goed maar met mate!, de ceremonie heeft geen effect gehad op m´n darmen maar ben er met wat pillen van een reisgenoot nu wel vanaf, misschien dat ook de kamillethee erbij geholpen heeft want die wordt hier veel geschonken.