Logeren bij de locals en meer - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Ria - WaarBenJij.nu Logeren bij de locals en meer - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Ria - WaarBenJij.nu

Logeren bij de locals en meer

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

30 September 2011 | Guatemala, San Pedro La Laguna

Ola lezers (als die er nog zijn?) behalve m´n zus&co en moeders dan ;-)

Dag 8 (28-9) gaan we over de grens naar Guatemala en gaat de klok nog een uurtje terug, we stappen over in een andere bus en de Mexicaanse Peso wordt vervangen door de Guatemalteekse Quetzales. We rijden door een groen bergenlandschap met veel bochten en drempels die zo hoog zijn dat de bus er zowat voor moet stoppen. Na wat stops komen we aan in Totonicapan waar de vertegenwoordigers van de gastgezinnen ons opwachten. Nadat onze ´koffers´ zijn opgeslagen bij een van hen, gaan wij met onze handbagage (incl. verschoning, enzo) mee met Eva die aan Henny en mij wordt toegewezen (of wij aan haar!?). Gelukkig spreekt deze weduw-moeder van vijf kinderen engels, iets wat hier niet veel voorkomt onder de locals! Na een kopje kamillethee helpen we haar met het bereiden van het avondeten, rijst, kip en jawel ... tortilla´s. Ondertussen praten we gezellig over haar kinderen, werk en het leven in Guatemala/Nederland. Naarmate het moment van eten aanbreekt besluit ik om af te haken. Ik word al misselijk van het idee ... helaas! Bijtijds onder de wol en een keer of drie goed over m´n nek te zijn gegaan toch nog een goede nachtrust gehad ... wellicht heeft het aan de 1e malariapil gelegen die ik die ochtend had geslikt ... maar even mee gestopt dus!

Dag 9 begint met een alternatieve douche in het bad bij Eva en een vertrouwd ontbijt met toast, jam en wat fruit. Anderen kregen restanten van het avondmaal als ontbijt voorgeschoteld. Een nachtje goed slapen doet goed maar toch voel ik me nog niet helemaal jofel. Eva brengt ons terug naar het busstation waar onze bus weer bijtijds vertrekt voor een bezoek aan een markt in Chichicastengango. Ook bezoeken we daar de fairtrade winkel opgezet door een Baobabreisleidster om de armste vrouwen te helpen aan een inkomen door hun waar hier te verkopen. In de middag rijden we door naar het Meer van Atitlan waar we op de boot stappen die ons bij het hotel in San Pedro brengt. Igor geeft ons een rondleiding door het dorpje waar veel backpackers en hippies vertoeven. Hij wijst ons lekkere eettentjes en leuke straatjes, ook hier weer veel souveniers en straatverkopers. ´s Avonds eet ik een soepje omdat de eetlust langzaamaan weer terugkomt maar het gevoel nog niet 100% is.

Dag 10 start na het ontbijt met weer een boottochtje naar een plaatsje aan het meer waar we een wandeling maken. We bezoeken een plaatselijk kleuterschooltje, de polikliniek en kerk. Lopen door het berglandschap en de gids geeft wat uitleg over de bomen en planten die we tijdens de route tegenkomen. Waaronder de koffiestruiken van de Arabica-boon die voor het einde van het jaar rijp zijn en stuk voor stuk worden geplukt zodat het steeltje blijft zitten anders groeit er volgend jaar geen boon aan! Een leuke tocht met een prachtig uitzicht over het grote meer (zie foto´s die bij vorig bericht zijn terechtgekomen).

Morgen vertrekken we weer van het meer op weg naar Antigua waar de mogelijkheid bestaat om een wandeling te maken naar de vulkaan Pacaya ... vertrek zaterdagmorgen om 4 uur, daar moet ik nu nog ff niet aan denken maar wie weet hoe ik daar over een paar dagen over denk ...

Groeten, Ria

• 01 Oktober 2011 - 07:19

Leon, Marloes En Sam:

Hoi Ria,

Leuk om weer van je te lezen.
    Jammer dat je nu niet zo fit bent.
    Beterschap!

Gr "de oude buurtjes".

• 01 Oktober 2011 - 08:04

Michelle:

Natuurlijk lees ik met veel plezier je reisverslagen Rie! Maar het valt niet mee om jouw enthousiasme van je reisverhalen te evenaren. Supervervelend dat je niet lekker bent/was maar zo te lezen heeft dat je niet weerhouden om gewoon met alles mee te doen; bikkel! 't is weer een zeer bijzondere reis, hè? Geniet ze verder. Groetjes, ook van Jack

• 01 Oktober 2011 - 09:26

Wil & Co.:

Dat waren dus weer een paar bewogen dagen, jammer van die pillen... maar daar hadden dus meer mensen last van. Ben benieuwd of je je hebt aangesloten bij het vroege vulkaantripje. Wordt vast vervolgd!
    Groetjes van ons

• 01 Oktober 2011 - 09:36

Wilma:

Het is gelukt met de foto's op de site.
    Ik zag ze (185 stuks) opeens bij je vorige blog staan. Ziet er mooi uit!

• 01 Oktober 2011 - 16:57

Julian:

hoi ria ik heb weer een wetstrijd gespeeld, 10-0 en ik heb de beker gewonne. we zijn nu met de f6 kampioen van de beker poule 2011. de beker is erg mooi, we kregen er allemaal 1! :-))

• 02 Oktober 2011 - 10:16

Ellen:

Hallo Ria,

Je reisverslag is zoals vanouds heerlijk om te lezen. Ik had inderdaad wat dagen in te halen (sorry hoor) maar goed inhaalslag gemaakt. Hier in Olanda is het op dit moment zalig in het zonnetje. 22graden wie had dit ooit gedacht! Meis, blijf vooral genieten! Groetjes

• 03 Oktober 2011 - 20:07

Marielle:

Hey hallo tuurlijk lees ik je verslagen.was vorige week een beetje druk.lenie is gevallen in de badkamer en zat/zit met een gekneusde voet thuis.je maakt flink wat mee aan de lengte van sommige verslagen te zien. Ik ga weer even verder lezen. Bye en geniet nog van je vakantie!