Het swingt hier - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Ria - WaarBenJij.nu Het swingt hier - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Ria - WaarBenJij.nu

Het swingt hier

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

14 September 2008 | Cuba, Trinidad

Buenos dias! Dank, dank voor de gezellige berichten, ben nu bijna halverwege de reis en doe hierbij weer ff verslag van de laatste dagen,

09-09 vervolg, in Santiago de Cuba zijn we te gast bij vrienden van onze gids Marc die thuis muziek maken en dansen, kortom voetjes van de vloer. Heel bijzonder wanneer je ziet dan de ouderlijke woning (pa en ma zijn plm. 80 jaar) door zoonlief wordt leeggehaald om met zijn band, hij is de manager en woont nog thuis, gasten te ontvangen en natuurlijk voor de nodige Cuba Libre´s zorgt, dat danst toch een heel stuk prettiger! Aansluitend eten we bij mensen thuis. Heel gebruikelijk hier in Cuba, een manier om aan inkomen te komen. Ook hier heeft een hele volksverhuizing plaatsgevonden en staat er zelfs een eettafel in de slaapkamer ... o ja, er was ook nog een kakkerlak, maar ach een kniesoor die daar op let ...

10-09, we reizen naar Bayamo maar voordat we daar aankomen doen we nog wat andere highlights op de route aan. Eerst een oud fort aan de kust en later de basiliek Del Cobre, van het koper, wat daar veel gewonnen werd. Wanneer we volgens Marc een kaarsje ontsteken komt het wel goed met onze thuisreis! Ook ´s avonds eten we weer bij mensen thuis, dit keer krijgen we wel de keuze uit diverse gerechten en ik moet zeggen dat is heel goed te doen!

11-09, vandaag weer een vrije dag, wel een aangepast programma omdat de Sierra Maestra wat we oorspronkelijk zouden bezoeken nog niet toegankelijk is ivm. Ike. In plaats daar van bezoeken we Manzanillo een niet toeristisch havenstadje. We konden er niet eens iets kopen omdat we niet over de Peso National beschikken. Toeristen betalen normaal met de Peso Convertible, vergelijkbaar met de dollar. Uiteindelijk vonden we een leuk tentje met live muziek en daar wilden ze wel een uitzondering maken. Gezien de hoge temperatuur plm. 34 graden, zijn we er ook niet meer weggegaan! ´s Avonds eten we met de hele groep, 19 mv voor 35 dollar in een heerlijk visrestaurant aan de kust, weer even niet zo toeristisch dus. Daarna gaan we weer naar een Casa de la Trova waar iedere avond live muziek wordt gespeeld. Nog even en ik kan alle nummers meezingen! Guantanamera ...

12-09, op naar de volgende bestemming, Camaguey, spreek uit Camaway. Helaas is er op de route een brug afgesloten waardoor we genoodzaakt zijn een uur om te rijden, jammerdebammer. Marc woont hier en heeft daarom een vrije middag-avond. Wij gaan op stap met Carlos die ons de stad in vogelvlucht laat zien. Gelukkig zijn er weer de bicitaxi´s die ons rondrijden van plein naar kerk en v.v. ´s Avonds rond negenen valt de stroom uit - wat hier geregeld gebeurt - maar die gaat pas rond middernacht weer aan. Meestal duurt het wat korter. Toch wel prettig om met airco te slapen, ondanks de lawaai ...

13-09, na een nachtje Camaguey verlaten we de stad alweer. We rijden eerst naar Sancti Spiritus waar de oudste 5-bogenbrug ter wereld zich bevindt, helemaal van bakstenen ... De kronkelige straatjes dankt men aan de piraten die er gewoond hebben. Zo kon de vijand de weg maar moeilijk terugvinden. Zelfs Carlos loopt altijd dezelfde route om de weg niet kwijt te raken. Daarna door naar Trinidad - de plaats - ons hotel Las Cuevas is staatsbezit. Mooie appartementjes waar we drie nachten verblijven. Even bijtanken in de schaduw aan het zwembad. Morgen staat er een wandeling en jawel, Salsales op het programma, kortom genoeg te doen hier!

Ik brei d´r weer ´ns een eind aan en ga de hitte weer in ... op naar het zwembad. Hoop snel weer van mij te kunnen laten horen, adiosssssssssssss

• 14 September 2008 - 19:45

Karin:

Hoi Ria,
    wat maak jij een hoop mee zeg. En nu vooral met Ike. Dat had je vantevoren niet kunnen bedenken!
    Hier gaat alles goed. Nog geen Janus in zicht haha. Geniet lekker van de dagen die nog komen gaan. En ik kijk uit naar je volgende bericht.

• 14 September 2008 - 20:09

Marloes:

Zo te lezen vermaak je je uitstekend en zitten je dagen vol genoeg! Wat leuk om weer een bericht van je te lezen. Geniet lekker verder. Als je thuis bent snel weer een otea plannen! Dag!

• 14 September 2008 - 20:09

Petra Bekink:

heel bijzonder wat je allemaal meemaakt daar hoor?!Leuk om dat allemaal zo te lezen!ik kijk uit naar je volgende bericht!!veel plezier nog groetjes petra bekink

• 14 September 2008 - 20:34

Wilma & Co.:

He meid!
    Wat een lang verhaal weer zeg. Heerlijk om weer wat van je te lezen. Heb je al veel foto's gemaakt? Je bent bijna op de helft, geniet lekker van de 2e helft en tot het volgende reisverhaal!!! Groetjes uit herfstachtig Hellevoetsluis ;-)

• 15 September 2008 - 07:01

Pa En Ma:

Fijn om weer wat van je te horen. Je hebt er weer een uitgebreid verhaal van gemaakt! De temperaturen zijn in ieder geval beter dan hier. We kijken weer uit naar je volgende bericht!

• 15 September 2008 - 07:04

Laura En Julian:

Hoi Ria,
    We hebben op de kaart gekeken waar je bent, leuk om te zien. Hoe gaat het met dansen, heb je dan ook een bijpassend rokje aan? ;-) Wil ons ook de salsa leren?! Liefs en een dikke kus van ons!

• 15 September 2008 - 08:31

Michelle:

Ola Amiga!
    Leuk om weer een stukje over je reis te lezen. 't klinkt allemaal erg goed & bijzonder.
    Met mijn knie gaat het letterlijk stapje voor stapje beter. Vanavond ga ik mijn tijdelijke Smart halen en ben dan (gelukkig!!) weer wat mobieler.
    Groetjes,
    Michelle

• 16 September 2008 - 08:31

Ria Van Beusekom:

Leuk weer iets van je te horen. Ik zou me daar geloof ik ook wel amuseren, lekker dansen en een Cuba Libre erbij wat wil je nog meer. Veel plezier nog daar en de groetjes, Ria B

• 16 September 2008 - 17:23

Petra:

Hey Rie, je bent dadelijk een geoefende salsa danseres. Kunnen we dan een privelesje van je krijgen. Verder dan de salsaworkshop in de Stadsgehoorzaal zijn we nog niet gekomen!! Geniet trouwens nog maar van de warmte en de zon, want het is hier vreselijk koud.
    Adiossss

• 17 September 2008 - 06:30

Marga:

Inmiddels alweer halverwege de vakantie; wat gaat het snel. Fijn om te lezen dat je het goed naar je zin hebt en die temperaturen ... zou bijna jaloers worden. Meid, geniet lekker van wat nog komen gaat en we spreken elkaar snel als je weer in het herfstachtige Nederland bent.

Groetjes, Marga (en ook van Stefan natuurlijk).

P.S. Kijk uit naar je volgende bericht.

• 17 September 2008 - 17:55

Léon, Marloes En Sam:

Hoi Ria,

Wat een swingend verhaal. Zo te lezen maak je aardig wat mee. Léon en Sam vinden de toet foto's erg gaaf.

Groeten
    3-b-tjes

• 24 September 2008 - 12:53

Rob:

Hoi Rie,

Wat een verhalen heb je allemaal geschreven zeg. Eerlijk gezegd meer dan ik op m'n werk tussendoor even kan lezen allemaal. Je bent toch niet vergeten er ook gewoon een beetje van te genieten he?! Ben benieuwd naar de foto's.

Tot gauw, je broer.