Mayastad Edzna, Palenque en watervallen - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Ria - WaarBenJij.nu Mayastad Edzna, Palenque en watervallen - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Ria - WaarBenJij.nu

Mayastad Edzna, Palenque en watervallen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

26 September 2011 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Ola chica´s en Caballeros!

Dank, dank, dank voor jullie reacties, het blijft leuk om wat van het thuisfront te horen ... alleen kantoor blijft achter of vinden jullie het juist wel lekker rustig zonder mij ;-) ... geheel wederzijds, hoor!

Dag 4 (2409) was de 1e echte reisdag maar deze werd uiteraard onderbroken door een bezoek aan Edzna waar Maya-indianen leefden tot het jaar 1450. Daar staat de enige tempel met 5 verdiepingen. De gids die ons uitleg gaf had zo´n accent dat ik van de uitleg niet veel begrepen heb, gelukkig hebben we de reisgidsen nog ... De lunchstek was er een waar we allemaal nog wel wat langer hadden willen verblijven, het beste te vergelijken met een bounty-eiland, witte stranden, palmbomen en een heerlijke zee (Golf van Mexico) waar we dan ook een duik in hebben genomen voordat we op het strand genoten van de tortilla´s, encilada´s, etc. Het laatste stuk in de bus vermaakten we ons met het Fokke en Sukke-kwartet, meegenomen door Dennis onze scout in het gezelschap!

Dag 5 zou een rustdag zijn omdat we niet doorreizen naar een andere plaats. Maar Igor, onze gids, dacht daar anders over, gelukkig! We bezochten de Mayastad Palenque die nog voor een groot deel in het oerwoud verborgen ligt. In 2005 was slechts zo´n 10% blootgelegd. Onze lokale gids gaf uitleg over de verschillende gebouwen en archeologische vondsten die er waren gedaan. Later gingen we nog voor twee uur het oerwoud (jungle) in om een deel van de verscholen stad te zien (voor zover mogelijk) en meteen brulapen en toekans te spotten, best lekker ter verkoeling om even in de schaduw te lopen want de zon kan hier best heel warm zijn! De middag was echt vrij en brachten we door aan en in het zwembad van het hotel.

Dag 6 verlaten we ons heerlijke stekje weer voor een bezoek aan watervallen. Eerst bezoeken we Misol-Ha en even later de bekendere Agua Azul wat staat voor blauwe waterval maar dat viel tegen. Door de regentijd was er zoveel water dat het een beetje bruin geworden was, dan maar een keer niet zwemmen. Ons lunchadres was weer super, via de bochtige wegen naar San Cristobal kwamen we bij een plek met uitzicht over de bergen, ver weg van alle stadse drukte, als god in Mexico! In de loop van de middag kwamen we aan bij ons hotel en gaf Igor wat tips om te bezoeken en trokken we er weer op uit!

Morgen maken we een boottocht en bezoeken we indianenstammen maar daarover later meer ... adiosssss!

• 27 September 2011 - 06:49

Wil & Co.:

Jeetje, wat heb je al veel gezien en gedaan in nog geen week! We willen foto's!!! :-) Groetjes van ons allemaal en ook van ma natuurlijk! Bye!