Fietsen door Hoi-An, vliegen naar Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ria - WaarBenJij.nu Fietsen door Hoi-An, vliegen naar Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ria - WaarBenJij.nu

Fietsen door Hoi-An, vliegen naar Saigon

Blijf op de hoogte en volg Ria

17 Augustus 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Dag 15 van de reis alweer! We verzamelen om 7:15 uur - en dat op een vrije dag! - om naar de fietsverhuur te gaan. Daar worden we ontvangen door Hans van den Broek die met ons een fietstour gaat maken door de omgeving van Hoi An. We fietsen langs en stoppen bij resp. een maiskokerij (om mais te laten rijpen zodat op het land weer nieuwe mais kan groeien), visserij bij de rivier (waar vissers 's nachts vissen), een scheepswerf (waar op zeer primitieve wijze houten bootjes worden hersteld), een koekenbakkerij (waar dames dmv. houtskoolvuur pannenkoekjes maken van mais), een graftempel (hoe rijker de nabestaanden, hoe mooier de graven), waterbuffels (die tot aan hun neus in het water staan ter verkoeling), garnalenkweekvijvers (waar via een ingenieus proces garnalen worden gekweekt) en last but not least de rijstvelden (waar twee keer per jaar wordt geoogst, in het regenseizoen is dat onmogelijk). Een erg leuke afwisseling met al het voorgaande! Daarna terug naar het hotel op de fiets en weer lekker een duik in het zwembad ... met eigenlijk te warm water ... maar ja, je kunt ook hier niet alles hebben. 's Middags fietsen we weer naar het centrum maar hebben het daar snel gezien, de shops zijn van 13 in een dozijn. We eten weer lekker garnalen (uit de vijver!?) en zoeken de met airco gekoelde kamers weer op.

Vrijdag (dag 16) nemen we nog een duik voordat we de oase verlaten. Om 10 uur vertrekken we naar de Marble mountains (Marmeren bergen) waar alleen in het dorp marmer te vinden is (souvenirs!). We nemen de trap naar boven en treffen er een tempel, pagode en boeddha's aan, van marmer is er niets te bekennen. De bus brengt ons daarna op het vliegvel en het vliegtuig naar Ho Chi Minh City ofwel het vroegere Saigon wat hier door elkaar gebruikt wordt. Op het vliegveld staat er alweer een bus klaar om ons naar het hotel te brengen. Wat een heksenketel, tussen de 8 en 10 mio inwoners en even zoveel scooters ... daar is Vientiane niets bij! We checken in ... weer een ander kamernummer ... zo wordt m'n geheugen ook nog getraind en daarna de stad in met een plattegrond naar de Vietnamese Water Puppet Show, een voorstelling die we gezien moeten hebben zeggen degene die 'm eerder hebben gezien. We nemen plaats in een wat verlopen theater en wanneer het doek open gaat zien we een flinke waterpartij met daarachter een Vietnamees huisje en aan weerszijden drie muzikanten. Zodra zij beginnen te spelen komen er allerlei Vietnamese poppen in het water (door mensen van onder het huisje voortbewogen). De muzikanten zingen er ook bij maar daar valt geen chocola van de maken! Aan het einde komen ook degene even tevoorschijn die de poppen hebben bewogen en zit de show erop. Tot slot wandelen we wat door het park waar de locals bezig zijn met sporten, yoga, etc. We eten kip van de BBQ tussen de locals en banen ons weer een weg door de scooters. Morgen weer een dagje de stad uit, wel zo rustig!

Dank weer voor de reacties, kijk uit naar de verse. Groet!

• 17 Augustus 2012 - 18:09

Marcel:

Hey Ria,

Wat leuk je weer hier te treffen op 'waarbenjij.nu'. Heb het een en ander gelezen van jouw
    reisverslag en ik mag het echt indrukwekkend noemen wat je samen met jouw groep
    daar tot nu toe allemaal hebt meegemaakt. Samen met jouw mooie foto's word dit verslag
    helemaal compleet.
    Ook heb ik gezien de vele internationale landen die je tot nu toe hebt bezocht en dat zijn er
    een behoorlijk aantal...

Ik probeer het kort te houden... Heel veel plezier daar nog (de indrukken en emoties komen
    meestal vanzelf wel) samen met je groep!

Groetjes Marcel

• 17 Augustus 2012 - 18:22

Michelle:

Hoi,
    Leuk om weer een stukje reis te lezen. Je schreef dat het warm is. Dat is het hier en in NL ook! Ik las dat in NL de eerste hittegolf een feit is. En hier in Frankrijk is het ook dik boven de 30gr. Vandaag stond de auto in de zon geparkeerd. Toen we instapten zagen we dat het 39 Gr. was. Al rijdende werd het langzaam weer koeler. Nog 'maar' 33 Gr. en dat tegen 6 uur 's avonds. We wilden honigzoeter en dat hebben we nu. Je hoort mij niet klagen. Alles gaat gewoon in een tempootje lager. Vandaag veel in het water gelegen. We hebben 'geraft. Erg leuk om te doen. Onderweg bij een waterval gestopt waar we onder konden zwemmen. Op zondag reizen we weer verder. Morgen pakken we eerst nog een 'colletje' van 12 km.
    Salut!!

• 17 Augustus 2012 - 18:24

Michelle:

Zie ik in mijn stukje honingzoeter staan. Dit moet hoogzomer zijn...hihihi. Automatische spellingcorrectie maar eens uitzetten.

• 17 Augustus 2012 - 20:47

Marloes:

Hoi! Dat zal straks wel weer heel erg wennen zijn: slapen, wekker, Allianz, AH, bloemkool, fiets, trein....
    Geniet nog van alweer zo'n geweldige reis!
    Groeten uit Vlaardingen,
    Marloes

• 18 Augustus 2012 - 14:21

Wilma:

Hey!
    Jij zit niet stil he, het was een gevarieerde dag op de fiets. En fietste het nog een beetje op die fietsen daar? Hier is het goed heet momenteel. We hebben voor de verfrissing maar een lekker zwembad in de tuin gezet en alle parasols opgezocht. Echt een tropisch weekend! Je zal nu drie dagen op de Vestingdagen achter een kraampje staan... Ze zeggen dat het in 18 jaar tijd niet zo heet is geweest! Worden wij ook nog een beetje bruin (in de schaduw), haha!
    Groetjes uit H'sluis!

• 20 Augustus 2012 - 11:49

Karin:

Hallo Ria,
    wat kan je toch boeiend schrijven. Het is een genot om jouw reisverslagen te lezen. En wat maak je een hoop mee. Wat een indrukken.
    Nog een fijne reis.