Pakbeng - Luang Prabang (Laos) - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ria - WaarBenJij.nu Pakbeng - Luang Prabang (Laos) - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ria - WaarBenJij.nu

Pakbeng - Luang Prabang (Laos)

Blijf op de hoogte en volg Ria

06 Augustus 2012 | Laos, Luang Prabang

Zondag (dag 4) verder gevaren naar Luang Prabang waar we drie nachten blijven. Twee dagen om de stad te bekijken - de grootste sinds deze reis tot nu toe - en ff bij te tanken van het reizen en trekken. De boottocht was weer heerlijk en we bezochten twee stammen die langs de rivier wonen. Wat een armoe, niemand droeg hele kledingstukken, het kleinvee liep overal lekker te scharrelen en de ouders waren op het land aan het werk zodat de kinderen (als ze al naar school gaan hebben ze nu 3 maanden vakantie) op elkaar moeten passen.

Bij het inchecken krijgen we meteen een kaart van de stad, waarop alle highlights staan vermeld. De vele tempels/kloosters, musea, markten, etc. We gaan op zoek voor de warme hap en houden het bijtijds voor gezien, morgen weer vroeg dag ...

Maandag (dag 5) staan we om 5 uur op om de processie van de monniken mee te maken. Iedere dag tegen zessen 's ochtends komen zij hun tempels uit om het kostje voor de dag te vergaren. Met een soort van bokalen aan een schouderband, afgesloten met een deksel (of: omgekeerd een bord) lopen zij in ganzenpas langs de stoep waar locals en toeristen staan met allerhande offers. Bijv. rijst, bananen, koekjes, etc. Hier moeten ze het er de hele dag mee doen, zeggen ze hier ... een aparte gewaarwording als er tig (er zijn er wel 600 in deze plaats) van die kale mannen/jongens in oranje gewaden voorbij komen op blote voeten!

Daarna ontbijt in het hotel en overleg over de mogelijkheden van vandaag. Er bestaat een mogelijkheid om per fiets naar de waterval te gaan maar de reisleider raadt dit af. De 15 km's die moeten worden afgelegd over glooiende hellingen en bij plm. 30 graden zijn best pittig, dus kiezen we ervoor om 's middags met de tuctuc de watervallen te bezoeken.

Maar eerst bezoeken we 's ochtends het museum in het Koninklijk Paleis wat tot een eeuw geleden in gebruik was en veel vertrekken in oude staat zijn hersteld. Op blote voeten - keep off your shoes - lopen we door het paleis en bekijken ook weer een verzameling aan boeddha's, geschenken uit andere landen en de zwaarden van de bodyguards. Aansluitend bezoeken we de Wat Xieng Thong tempel. Wat een aparte gebouwen zijn dat toch, wederom blootsvoets bekijken we de doorgaans met veel goud(verf) en mozaiek gedecoreerde gebouwen, waar de boeddha's ook niet ontbreken.

De middag staat dus gepland voor het bezoek aan de waterval, een vlakke (met terrassen) waterval met veel water want het is regenseizoen. Wat veel leuker was was dat er ook een opvang voor olifanten aanwezig was. De enigszins commerciele opzet zorgde ervoor dat er op olifanten kon worden gereden en zelfs gezwommen. Die laatste hadden er blijkbaar erg veel plezier in want lang zaten hun berijders er niet op, leuk om naar te kijken. Vond zelf het water te koud om er in te gaan ... Achteraf had ik de fietstocht best willen maken, drie kwartier in een tuctuc is ook geen pretje ...

Alweer een dag voorbij. Mooi weer hier, beetje bewolkt, maar da's juist lekker en morgen zien we wel weer wat er op ons pad komt! Dank voor jullie reacties en tot schrijfs! Ria

• 06 Augustus 2012 - 17:52

Michelle:

Hoi Rie, het klinkt weer als een erg leuke reis! Ik weet dat je geen fan van koud water bent maar dat rijden op / zwemmen met een olifant zou ik toch wel gedaan hebben; een 'once in a lifetime experience' zal ik maar zeggen.
    Ik kijk uit naar je volgende verhalen.
    Groetjes,
    M

• 06 Augustus 2012 - 20:25

Petra:

Hey Rie,

Leuk he die olifanten. Toen wij ooit in Sri Lanka op vakantie waren, zijn we ook bij een olifantenweeshuis geweest en werden de kleintjes gevoed met een fles en gingen ze allemaal heerlijk in de rivier in bad. Dus zie wel voor me wat jij hebt gezien :-). Geniet ze verder !
    Grts, Peet

• 06 Augustus 2012 - 22:08

Wilma:

Fijn dat je toch goed weer hebt in het regenseizoen, of regent het dan alleen 's nachts? ;-)
    Wij zitten ook in het regenseizoen geloof ik, vandaag ook weer een paar buitjes gehad...
    Tot je volgende bericht! Hopelijk lukt het dan met de foto's.

• 06 Augustus 2012 - 22:31

Marloes:

Ha die Rie!
    Dat klinkt allemaal weer heel afwisselend, verrassend en 'anders dan anders'. Geniet ervan!
    Groeten,
    Marloes

• 07 Augustus 2012 - 07:44

Lenie Van Der Spoel:

Hoi Ria,

Zal weer niet waar zijn, kon je eerste 2 berichten niet openen!!! Ze werden niet rechtstreeks bezorgd maar in de bak waar je hem moet laten bezorgen. Bij de 1e 2 lukte het niet, bij de 3e had ik er al een hard hoofd in, maar die werd keurig bezorgd zodat ik ook de andere 2 berichten alsnog kon lezen. In die paar dagen heb je alweer het nodige beleefd. Best apart om die stammen te bezoeken. Wij hebben ooit ook een tempel bezocht waar de schoenen uit moesten, anders moest je achter een bep. streep blijven staan, ik mijn schoenen uit, maar ja dan heb je mijn beugelschoen nog, helaas pindakaas, dat was een leer voor de volgende keer, sok meegenomen en die telkens erover heen gedaan. Kijk uit naar je volgende verslagen.

• 08 Augustus 2012 - 13:51

Mariëlle:

Hey Ria,

Wat leuk weer om je verslagen te lezen!
    Je maakt weer genoeg mee.

Fijne reis nog en ik kijk uit naar de rest van je verhalen!

Groetjes!