Mayastad Copan, Mangrove en Tikal - Reisverslag uit Copán, Honduras van Ria - WaarBenJij.nu Mayastad Copan, Mangrove en Tikal - Reisverslag uit Copán, Honduras van Ria - WaarBenJij.nu

Mayastad Copan, Mangrove en Tikal

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

08 Oktober 2011 | Honduras, Copán

Ola!

Time flies zeker, het gaat nu echt opschieten ... helaas! Hieronder de laatste belevenissen ...

Dag 16 (06/10) bezoeken we de ruines van Copan in Honduras, volgens de plaatselijke gids de meest complete en gedetailleerde Mayastad die er bestaat en zelfs Wikipedia zegt het ... Ik moet toegeven dat wat we zagen wel weer anders was dan de anderen ondanks dat er maar 20% van alles was blootgelegd. Hierna verlaten we Honduras alweer en gaan we Guatemala weer in. Geen ingewikkelde grensformaliteiten omdat we alleen voor het bezoek aan Copan het land zijn ingeweest ... het kan dus wel! We rijden door naar Rio Dulce onze volgende verblijfplaats voor een nacht. De bus rijdt tot aan een bootje in het meer Lago Izabal (grootste van Guatemala) die ons overzet naar de Ecolodges. Alweer leuke huisjes middenin de natuur. Ook hier is het water zodanig gestegen dat de steigers met planken zijn opgehoogd om geen natte voeten te krijgen. En ze hebben er ook een heerlijk zwembad ...

Dag 17 varen we 's ochtends met een bootje door de mangrove in het meer en spotten verschillende soorten vogels en een paar leguanen in de bomen. Daarna bezoeken we per boot het stadje Livingston waar de caribische invloeden overheersen. Een soort openluchtmuseum eigenlijk, mannen met rastahaar en reggaemuziek uit sommige cafe's, heel apart weer! 's Middags brengt de boot ons weer bij de bus en vertrekken we naar Flores, een eilandje maar verbonden met een dam aan het vaste land.

Dag 18 vertrekken we om 5 uur vanuit ons hotel in Flores om de Mayastad Tikal te bezoeken. De poorten gaan om 6 uur open en we blijken niet de enige te zijn. Behalve de drukte voor te zijn speelt ook het weer hierin een grote rol. De temperatuur loopt al aardig op en uiteindelijk zijn we allemaal blij met het vroege opstaan. Tikal, behorende tot het werelderfgoed van Unesco, was een van de grootste Mayasteden. Een enthousiaste lokale gids neemt ons mee door de jungle waarin de overblijfselen zijn gevonden en wijst ons op wat flora en fauna. Regelmatig toont hij vogels die hij gezien meent te hebben in zijn vogelgids. Verder zien we nog verschillende spin-apen slingeren door de bomen en horen we in de verte de brul-apen die - volgens de gids - slecht weer voorspellen met hun gebrul. Vooralsnog hebben we hier een heerlijke lange dag, vanmiddag lekker van het zwembad genoten en in de schaduw gezeten. Morgenvroeg vertrekken we weer om de grens over te gaan naar Belize, de zesde grensovergang tijdens de reis!

Jullie zijn weer bij, ik vermaak me nog wel ff hier en we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet, adiosssssssss, Ria

• 09 Oktober 2011 - 09:37

Wil, Ma & Co.:

Zo zo, je maakt lange dagen als je steeds zo vroeg op pad bent. Maar... dan haal je er natuurlijk wel uit wat er in zit. :-) De groetjes van ons allemaal!

• 09 Oktober 2011 - 19:52

Petra:

Ola Ria, Como esta? Nou als ik je belevenissen leest, muy bien! Geniet nog van alle moois wat je nog gaat zien! Adiosie uit Sdam :-)

• 10 Oktober 2011 - 10:42

Ria B:

Ha die Ri,
    Goeiensmorgens wat moet jij vroeg uit bed zeg, maar voor het goede doel zullen we maar zeggen. Mooie verhalen weer, ben benieuwd naar nog meer foto's.
    Veel plezier nog.
    Groetjes Ria B

• 10 Oktober 2011 - 14:45

Michelle:

"t is maar hard werken zo'n rondreis ;-) maar dan heb/zie je ook wat! Nou meis, haal er alles uit wat er in zit want voor je het weet, zit je weer in ons herfstige kikkerlandje.

Groetjes,
    M

• 11 Oktober 2011 - 08:44

Elsbeth:

Oh wat fijn dat jullie een enthousiaste gids hadden! Zo'n verschil of het iemands passie is of niet.
    Het klinkt heerlijk bij jou! Wish I was there.
    Genietse... want m'n moeder is niet thuis en al was m'n moeder thuis dan...