Bezoek Township - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Ria - WaarBenJij.nu Bezoek Township - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Ria - WaarBenJij.nu

Bezoek Township

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

19 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

Zondag 17 oktober ontbijten we op de schapenboerderij Genora en krijgen we een korte rondleiding over het reilen en zeilen ervan. Hoe de wol wordt gesorteerd van de verschillende delen van het schaap en dat er maar ongeveer 70% wordt uitgekeerd aan de boer omdat de rest afval is van bijvoorbeeld gras en modder wat in de wol zit.
We laten Nieu-Bethesda achter ons en vertrekken naar het volgende stadje: Graaff Reinet, bekend van de witte huisjes en dat is echt zo. Het lijkt wel of er continue mensen met witkwasten rondlopen om alles bij te houden (niet gezien overigens).
We bezoeken daar een township waar de zwarte bevolking woont. Een aparte wijk met zo'n 12.000 inwoners die van de staat een huisje krijgen wanneer ze een klein inkomen hebben. Het enige wat ze daarvoor betalen is water en stroom. Zo worden ze gestimuleerd werk te zoeken omdat de werkloosheid erg hoog is. Een gids leidt ons rond en geeft ons een kijkje in een kerk waar een dienst bezig is en wij zowaar door de dominee worden welkom geheten. We mogen even bij hem zelf naar binnen waar zijn vrouw ons haar handwerkjes probeert te verkopen. Tot slot gaan we bij een vrouw op de koffie, zij vertelt over haar leven en dat ze blij is met wat ze nu heeft. Geld wat ze verdient wil ze investeren in stenen om haar huisje groter te maken. 's Avonds gaan we naar de Valley of Desolation voor de sunset. Boven op een berg zien we onder het genot van een drankje de zon achter de bergen zakken ... ja, het is heel vervelend allemaal hier! Terug bij onze lodges heeft de gids een braai voorbereidt. Lekker buiten eten en genieten van de lokale lekkernijen.