SoWeTo - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ria - WaarBenJij.nu SoWeTo - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ria - WaarBenJij.nu

SoWeTo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

04 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallootjes allemaal,

Lang gewacht stilgezwegen, nooit gedacht maar toch gekregen ... hier mijn eerste verslag vanuit de bush!

Vrijdag 1 oktober jl. met wat vertraging (3,5 uur!) vanaf Schiphol vertrokken. Gelukkig haalden we de overstap in Tripoli zodat we keurig op tijd in Johannesburg arriveerden.

We maakten kennis met de andere reizigers en de gids die ons vervolgens met de bus incl. chauffeur bij het hotel in Pretoria bracht waar we omstreeks 7.00 uur aankwamen.

De gids stelde voor om om 11.00 uur te vertrekken voor de rondrit door Pretoria en omstreken. Heel even tijd dus voor een opfrisbeurtje (geen overbodige luxe) en een ontbijt. Slapen doen we later wel weer.

Om 11.00 uur vertrokken we eerst naar SoWeTo (South West Township) waar een lokale gids mee ging om ons over deze 'beruchte' wijk te vertellen. Destijds opgericht voor de mijnwerkers maar intussen wonen er ook beter bemiddelde lieden in goede huizen. De sloppen zijn er ook nog steeds en daar wil je echt niet mee ruilen, wat een armoe in die klein hokjes, zonder stroom en stromend water. Veel mensen verdienen wat door groenten en fruit te verkopen en niet te vergeten souvenirs natuurlijk. Ook zijn er veel taxibusjes, wanneer het busje vol is vertrekt men en wordt iedereen op de afgesproken plaats afgezet. Foto's volgen, helaas laat de verbinding het hier niet toe om ze op de site te plaatsen. Verder hebben we de huizen van Nelson Mandela (nu museum), Winnie Mandela en Desmond Tutu gezien.

Daarna bezochten we het Voortrekkersmonument, een inmens bouwsel met museum en gedenkteken uit 1947 ter herinnering aan de overwinning van de boeren op de Zoeloes aan de bloedrivier in 1838. Jaarlijks vindt er op 16 december nog steeds een herdenking plaats.

De bus brengt ons terug naar het hotel via de paarsgekleurde wegen door de bloeiende jacaranda's waar de hele stad mee vol staat.

Zie verder bericht twee ...

• 04 Oktober 2010 - 11:32

Wilma:

Jippie, je eerste bericht!
    Zo te lezen gaat alles volgens plan, al had het vliegtuig wel wat vertraging :-(
    Hoe is het weer daar?
    Groeten!