Zonder benzine - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Ria - WaarBenJij.nu Zonder benzine - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Ria - WaarBenJij.nu

Zonder benzine

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

11 November 2009 | Argentinië, Puerto Madryn

Hoi!

We zijn weer een paar dagen verder met onze reis dus ff tijd maken om verslag te doen ...

Dag 8; we reden met onze 'eigen' bus - die kwalitatief een stuk minder was dan die van de lijndiensten - van Pucon naar Esquel. De zeven meren route ook wel genoemd in de reisgidsen. Het weer klaarde iets op want een week eerder was de route nog gesloten! Tijdens de rit deden we Bariloche aan, helaas Max en Wimlex niet aangetroffen. Het wintersportseizoen is nog niet aangebroken maar de Kathedraal zoals het skigebied genoemd wordt hebben we wel van een afstandje gezien! Krijg er toch wel weer kriebels van moet ik zeggen ... Van de chocolade ben ik nog afgebleven - viel niet mee overigens - maar als ik daar aan begin! We stoppen af en toe voor een foto, etc. en dan kan de chauffeur gelijk ff de wielbouten (of moeren?) aandraaien, een fijn gevoel, toch? Onderweg doen we ook El Borson aan, een jaren zestig hippiedorp, helaas een beetje uitgestorven. 's Avonds eten we in Esquel bij kaarslicht omdat de stroom is uitgevallen ... weer 'ns wat anders ... de steak was in ieder geval wel errug lekker!

Dag 9; rijden we met andere eigen bus en dito chauffeur naar Puerto Madryn. Gelukkig is deze bus van een iets jonger bouwjaar 1895 ofzo ... De rit leidt van west naar oost Argentinie en stoppen we af en toe om de tanken enzo. Het eerste tankstation waar we stoppen blijkt geen benzine te hebben ... wel diesel ... gelukkig konden we nog ff verder! Aan het einde van de middag komen we aan in Puerto Madryn waar we ook de Stad Amsterdam aantreffen aan de pier. Dit schip (op zo.av. op tv) vaart de Darwinroute om de wereld. Toch wel heel toevallig om de NL-vlag te zien wapperen.

Dag 10; is DE dag van de Walvissen! Vroeg uit de veren voor weer de nodige kilometers (wat is NL toch lekker compact!) maar dan heb je ook wat. Eerst bezoeken we een kleine kolonie pinguins en zeeleeuwen en 's middags staat het whalewatchen op het programma. Dik aangekleedt en met zwemvest stappen we aan boord van een grote Zodiac (rubberboot maar dan luxer). Met zo'n 50 mv gaan we op zoek en ja hoor, als snel wordt de eerste vin gezien. Een moeder met kind zwemmen rond in de baai waar het lekker warm water is. In totaal hebben we er zo'n 5 of 6 verschillende gezien die echt rondom onze boot bleven en af en toe een vin of stuk kop boven water staken om te kijken wat er gaande was. Een heel aparte ervaring!

Dag 11; zit er bijna ook alweer op. Nog een dagje Puerto Mandryn. Vandaag met de bus naar Punto Tombo, 180 km van het hotel. Daar bezochten we de op 1 na grootste pinguinkolonie van de wereld, de grootste zit op antartica. We lopen door het gebied waar vele vele vele pinguins aan het broeden zijn. Sommige genieten lekker van de zon, andere nemen net een duik in de oceaan. Heel vertederend allemaal en totaal niet schuw. Er tussen door lopen ook nog Guanacua's afstammelingen van de lama. Ook een enkele Rhea laat zich zien, een soort struisvogel. Beesten genoeg dus hier. De middag is voor het museum voor Paleontologie (Rob echt wat voor jou!). Skeletten van dinosaurussen wel tot 540 miljoen jaar geleden weer in elkaar geknutseld maar niet echt 'my cup of tea'. Op de terugweg stoppen we nog even bij een klein bedevaartsoord voor Gauchito Gil. Hij heeft in de oorlog een agent naar huis gestuurd vanwege een ziek kind (waar de man zelf nog niets van wist) terwijl hij zelf ter dood veroordeeld was. Op diverse plaatsen wordt hij dus herdacht om zijn 'heldendaad'. Deze plaatsen zijn herkenbaar aan rode vlaggen en gedenktekens.

Zo jullie zijn weer bij tot aan hier. Morgen pakken we het vliegtuig naar het uiterste puntje van het land. Bedankt voor de berichtjes en hopelijk tot snel weer leesssss.

Groeten, Ria

• 12 November 2009 - 07:20

Petra:

Gaaf zeg wat jij allemaal ziet en meemaakt daar !!Leuk om weer wat van je te lezen.

veel plezier nog!!

• 12 November 2009 - 08:22

Wilma:

Zo dan, dat is weer een flink verhaal (ik vergeef je de spelfouten, ;-) omdat je het zeer ws. in sneltempo moest typen). Leuk dat je al zoveel dieren hebt gezien, fotooooos! Geniet lekker verder nu het rond de 20 graden is (toch lekkerder!) en tot het volgende bericht weer!
    Groetjes terug!!! :-)

• 12 November 2009 - 10:41

Marloes:

Wat een avonturen! Je maakt weer heel wat mee. Geniet lekker verder! Tot leesss!

• 12 November 2009 - 12:45

AnkiePankie:

Hoi RiaRia,
    Wat een te gekke vakantie! Vanmorgen EHBO gehad, jij hebt op 11 maart je AED-les en op 10 december geen les, want dan heb ik mijn AED.
    Veel plezier!
    Groetjes AnkiePankie

• 12 November 2009 - 18:38

Ard Luke En Petra:

Wel een hele belevenis en wat zijn pinguins toch leuk he! Zingen en dansen ze ook net zoals in Happy Feet ? hihi

• 12 November 2009 - 21:15

Richard:

Hi Ria,

Mis je Evers alweer? ff snel een reactie. Vrij hectisch en lekker druk op de 15e maar nu mooi ff tijd voor wat reisverslagen! Keep you updated..... JA, de wekker gat af en je draait je nog eens om.....van die geur uit je mond trekt de vloeir bedekking krom, poets je tanden en lach in de spiegel aan de wand. Goedemorgen d'r reis is weer begonnen ! Groetjes Rich

• 12 November 2009 - 22:03

Michelle:

Hey Rietje,

Zo te lezen is het een bijzondere reis! Maar...eh...hoe zit het nou met die reisgenoten van je? Een beetje gezellige groep?
    Tot lees!
    M