Terug in Havanna - Reisverslag uit Havana, Cuba van Ria - WaarBenJij.nu Terug in Havanna - Reisverslag uit Havana, Cuba van Ria - WaarBenJij.nu

Terug in Havanna

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

24 September 2008 | Cuba, Havana

Hierbij mijn laatste bericht vanuit Havanna, Cuba. Donderdag a.s. vertrekken we 's avonds vanaf het vliegveld naar Parijs om uiteindelijk aan het einde van de vrijdagmiddag op Schiphol aan te komen. Bij deze dus mijn laatste bevindingen ...

20/9, we rijden van Cienfuegos naar Maria la Gorda, een lange rit vanwege het uitvallen van tussenlocaties door orkaan Ike. Gelukkig is onze bus comfortabel genoeg en houden de chauffeurs er goed de gang in! Maria la Gorda is een mooie bestemming, de duik- en snorkelstek van Cuba. Ook hier heeft ieder voordeel weer z'n nadeel en zijn er veel muggen en zandvlooien die zeker bij zonsondergang van zich laten horen en voelen. We verbleven in huisjes die zowat op het strand stonden, helemaal super. De airco zorgde er gelukkig voor dat de ongenode gasten zich op de kamer niet lieten zien (en dat terwijl er niet eens glas voor de luiken zat). 's Avonds genoten we in de buitenlucht - goed ingepakt en ingesmeerd met deet - van ons eerste Baobabbuffet (ter compensatie van de orkaan). Kortom heel idyllisch allemaal.

21/9, een vrije dag op deze bijzondere plek. Met natuurlijk een snorkelexcursie naar een koraalrif. Met een snelle boot vertrokken we een heel stuk uit de kust om het moois onder water met eigen ogen te aanschouwen. Marc zei dat er veel kreeften zouden zijn ... dat laatste was helaas niet het geval (later wel vanaf ons eigen strand 6 kreeften gezien, heel apart!) maar het koraal was mooi, de vissen in grote getalen aanwezig en het water lekker warm, kortom super! 's Avonds het tweede en laatste Baobabbuffet op deze plek.

22/9, we verlaten het kriebelparadijs, er is werkelijk niemand die geen beten heeft opgelopen. Zelf heb ik waarschijnlijk ook een kleine kwallenbeet te pakken op mijn linkerdij ... vergeleken met anderen mag ik niet klagen, dus dat doe ik dan ook niet! Onderweg proberen wat meegenomen potloden, pennen, etc. te slijten op een schooltje maar daar zijn we niet welkom. Later stoppen we bij wat schoolkinderen (herkenbaar aan het schooluniform) die op weg zijn naar huis (te voet) en die zijn er heeeeeeel blij mee. Komt het toch nog goed! Bij een van de stops onderweg maken we een groepsfoto en net terwijl we met z'n allen camera's aan het uitwisselen zijn, komt er een boerenwagen voorbij met twee ossen ervoor. De boer stopt en gebaart ons om op de wagen te klimmen en we krijgen alle tijd om een paar foto's te maken, dit organiseer je niet, ben benieuwd of het gelukt is! Aan het einde van de middag komen we aan in Havanna en frissen we ons weer op voor het volgende diner. Dit keer het afscheid van onze chauffeurs die morgen met de bus terugkeren naar Santiago de Cuba, waar we zijn ingestapt en zij afkomstig zijn! Erg gezellig bij een Spaans restaurant. Geerhard verzorgt een speech in het Spaans en Frida overhandigt de fooien. Om de speech wordt hard gelachen dus Geerhard bedankt!

23/9, de op 1 na laatste dag alweer. Het ontbijt nuttigen we op de hoogste verdieping van het hotel (7e) met een mooi uitzicht over de grote stad, we zitten in het oude centrum in hotel Park View. 's Ochtends staat er een wandeling op het programma met Carlos die ons weer wat highlights laat zien van 'zijn' stad (hij woont hier) en hij laat ons achter in het gezellige centrum. Gezien de warmte duiken we weer snel een terras op voor een natje en een droogje. Daarna slenteren we nog wat door de straatjes en marktjes waar je goed kan afdingen voor de souvenirs. Wanneer het bij de 1 niet lukt dan bij de ander wel! Vanavond gaan we op eigen gelegenheid met een aantal een restaurantje zoeken. Morgen is Marc er weer bij voor weer een afscheidsdiner van Carlos en hem.

Nog twee nachten te gaan (en een in het vliegtuig) en dan zit het er echt op! Het is bijna alweer omgevlogen, wat gaat de tijd toch snel. Rest mij jullie te bedanken voor de leuke, lieve en gezellige berichten en zodra de foto's online staan, zal ik de link weer via deze site doorgeven.

Allemaal het allerbeste en ik hoop jullie weer snel te zien in het frisse Nederland. Ciao

• 24 September 2008 - 04:52

Barbara:

Ha Rie, wat een ervaring heb je weer op gedaan. leuk om je verhalen weer te lezen. Bedankt! Ben volgende week 3 wkn met vakantie, daarna maar weer ns een OTEA plannen.
    Bye!!

• 24 September 2008 - 06:38

Marloes:

Bijna weer terug naar Nederland! Gelukkig heb je voor al die mooie Cubaanse herinneringen geen tas/koffer nodig! Want anders werd het flink sjouwen! Geniet nog van je laatste dag en een hele goede terugreis! Tot snel horens/mails! Dag!

• 24 September 2008 - 06:48

Petra Bekink:

Wat een te gekke vakantie heb jij gehad zeg.Het is inderdaad snel omgevlogen.Ik wens je een fijne terugreis en ben benieuwd naar je foto's.groetjes

• 24 September 2008 - 07:32

Wilma:

Je laatste bericht uit Cuba alweer. Ik vond het super om steeds te lezen wat je weer had beleefd. Je hebt het prachtig verwoord allemaal. Nu is de terugreis weer in aantocht. Geniet van de laatste dagen, een goede terugreis en dan zie, hoor en spreek ik je gauw weer live! Ook wel weer leuk toch?! ;-) Xieje!!!

• 24 September 2008 - 17:36

Marga:

Het was weer super om je verhalen te lezen en zo op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen op Cuba. We spreken elkaar snel.
    Groetjes!!

• 24 September 2008 - 20:58

Michelle:

Ha Rietje, misschien lees je dit pas als je weer in ons kikkerlandje bent. Geniet nog even van je laatste dag en een goede reis naar huis toegewenst! Xieje/hoor je snel. Groetjes,
    Michelle

• 25 September 2008 - 07:37

Martien:

vandaag de vlucht terug... misschien lees je dit nog op vliegveld anders in nl. Fijne vlucht en zie je weer in nl met vast hele mooie foto's.. de verhalen ken ik nu al...

Martien