I like Ike - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Ria - WaarBenJij.nu I like Ike - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Ria - WaarBenJij.nu

I like Ike

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ria

09 September 2008 | Cuba, Santiago de Cuba

Amiga´s en amigo´s,

Ff snel een berichtje uit CUBA. Slechts 5 dagen onderweg en al weer een heleboel meegemaakt!
Even in het kort mijn belevenissen,
05-09-08, de vlucht vanuit Parijs naar Havana hield ons twee uur aan de grond i.v.m. werkzaamheden aan het vliegtuig. Uiteindelijk ging de vlucht met wat turbulentie helemaal goed en stonden onze gidsen ons op te wachten. Mark is de NL-gids en Carlos de Cubaanse. Die laatste is nl. verplicht wanneer je met een groep door Cuba reist. Vanaf het vliegveld reden we naar het centrum van Havana voor een korte nachtrust.
06-09, om 4.30 uur opgestaan om de vlucht van 7.00 uur naar Santiago de Cuba te halen, een lekkere lange nacht dus en ook veel van Havana gezien ... afijn aan het eind komen we er nog terug! Vanaf het vliegveld met de bus naar Baracoa ons volgende hotel. De berichten over Ike konde je niet ontgaan, ramen werden voor de zekerheid met tape dichtgeplakt (ivm splinters) en deuren dichtgetimmerd. Er was toen nog niets aan de hand. Mark vertelde ons wel dat door Gustav het reisschema wordt aangepast omdat in het westen van Cuba de nodige schade is aangericht ... Mark - de rust zelve - gaat het allemaal fijn voor ons regelen. ´s Avonds met de bicitaxi )fietstaxi) naar het centrum en gegeten in huiskamersfeer zgn. bij de mensen thuis. Bij terugkomst in het hotel moesten we van de 1e naar begane grond verhuizen voor de veiligheid, daar bleek de airco niet te werken - toch wel erg gewenst om een beetje te slapen - dus konden we nog een keer door de stromende regen naar een andere kamer ... toch weer gelukt!
07-09, tijdens het ontbijt krijgen we van Mark te horen dat we een dag eerder vertrekken dan gepland (vandaag ipv. morgen) i.v.m. jawel ... Ike. Om 10 uur verzamelen en tegen de tijd dat iedereen in de bus zit krijgen we te horen dat we niet meer mogen vertrekken. De Cubaanse Staat verbiedt alle touroperators op weg te gaan, dus wij ook niet! Bus weer uit, kamer weer in. De hele dag hebben we een beetje in het hotel gehangen en de nieuwsberichten en het weer buiten in de gaten gehouden. Het ging flink te keer, enkele bomen braken als lucifer houtjes en ook de stroom viel uit. Gelukkig had het hotel een aggregaat. Wanneer het écht erger zou gaan worden moesten we in de badkamer gaan zitten op onze eigen kamers omdat daar geen ramen in zitten ... Dat bleek gelukkig niet nodig de storm ging noordwaarts langs Baracoa en ten westen pas aan land. We hebben dus heel veel geluk gehad. Zelfs onze gids Mark, sinds 5 jaar in Cuba woonachtig had dit nog nooit meegemaakt. Ten tijde van Gustav zat hij ´gewoon´ aan de andere kant van het eiland op het strand!
08-09, het licht staat weer op groen we mogen vertrekken! Geen water meer in het hotel want ook de waterleiding heeft het begeven. We vertrekken naar Santiago de Cuba en vinden op de weg diverse bomen, modderstromen, etc. gelukkig kunnen we vrijwel ongestoord onze weg vervolgen. De hulptroepen van Cuba doen erg hun best om alles weer z.s.m. op te ruimen. Het hotel in Santiago verkeerd in goede staat al is er nog wel wat van de storm te zien. Af en toe valt het stroom uit als we zitten te eten maar dat schijnt hier normaal te zijn.
09-09, vandaag een ´vrije´ dag die in het teken staat van de stad waar we ons nu bevinden (2e na Havana) we doen een tour door de stad maar kunnen geen museum bezoeken omdat die i.v.m. de orkaan nog gesloten is. De begraafplaats is wel open en daar stoppen we even om de vreemdsoortige graven te bezoeken. José Marti is een hele bekende, ben ff kwijt waarvan ook al weer en een zanger van de Buena Vista Social Club. Daarna krijgen we even vrij in de stad en genieten van de heerlijke muziek in een van de cafés, kopen een cd en laten de stad voor wat ie is. Later krijgen we nog onder begeleiding van onze gidsen een korte rondleiding door de stad, zien een NL gele bus rijden, vele oldtimers maar Peugeot is ook in opkomst. Daarna gaan we met een boot naar een eilandje waar de tijd helemaal stil lijkt te staan. Hordes kinderen vragen om geld, willen je shirt of tas, etc. Een land van contrasten, als toerist heb je niet klagen maar vele bewoners zijn hier echt straatarm.

Vijf dagen in vogelvlucht, staks gaan we weer in huiskamersfeer Salsa dansen en eten.

De groep van 19 personen is divers maar wel vrij eensgezind. De meeste activiteiten worden dan ook met z´n allen gedaan. De jongste is volgens mij 28 en oudste plm. 60.

Ik doe de groeten aan mijn ouders, denk veel aan jullie en hoop dat het een beetje goed gaat!?, mijn zus, dank voor de smsjes, Robbie in Leiden en natuurlijk alle andere in de mailinglijst.

Hoop snel weer van mij te laten horen als is de internetdichtheid hier heel klein, maar ik doe mijn best. Groeten uit een warm Cuba en tot latersss!

PS Kijk uit naar jullie berichten!!!

• 10 September 2008 - 06:01

Marga:

Hoihoi,

Jeetje, wat kan er in vijf dagen veel gebeuren. Maar gelukkig heeft Ike inmiddels Cuba verlaten en zijn jullie er al met al goed vanaf gekomen. Begrijp vanochtend in het nieuws dat TUI zo'n 100 Nederlandse vakantiegangers terughaalt omdat vakantie vieren vanwege de puinhopen niet mogelijk meer is. Zo zie je maar weer. Hopelijk blijven jullie van verdere orkaankrachten verschoond.
    Lieve meid, veel plezier ... ik kijk uit naar het volgende bericht en natuurlijk sterkte ook voor de rest van de fam.

Groetjes, Marga

• 10 September 2008 - 06:02

Barbara:

Rie fijn om wat van je te horen. Had Michelle al gesmst of ze misschien al iets van je gehoord had ivm Ike. Heb het zelf mee gemaakt op Curacao en tis toch geen pretje. Meid heb je ook weer mee gemaakt;-) Klinkt allemaal heerlijk. Hoop dat je er een beetje van kan genieten ondanks het slechte bericht van het thuisfront. Fijne vakantie en ik kijk uit naar je volgende bericht. Groetjes Bar

• 10 September 2008 - 06:40

Mariëlle:

Hey Ria, Goed wat van je te horen. Vanmorgen bereikte ons het bericht dat de reizigers van TUI teruggehaald worden. Had vanmorgen een mailtje van Lenie S. dat ze niet op internet kan en met de vraag of ik je verslag wilde uitprinten en geven. Ze kan helaas geen berichtje terugsturen. Maar je hebt de groetjes van haar. Nou ik ga snel aan de slag.
    Groetjes Mariëlle

• 10 September 2008 - 06:57

Martien:

Ha Ria, Ja het is zelf zo dat TUI veel reizen heeft gecanceld. Maar goed jij zit er al... en voorlopig geen tropische stormen meer. Maar erg spannend allemaal. Geniet

groet Martien

• 10 September 2008 - 07:00

AnkiePankie:

Hello daar,

Wat een verhaal in een paar dagen tijd!
    Pas goed op jezelf en geniet met volle teugen van je mooie reis. Ik ga snel weer verder.

Tot later!

• 10 September 2008 - 07:04

Marloes:

Wat een verhalen! Spannend hoor. Ben blij te horen dat je alles goed doorstaan hebt en dat het een beetje meegevallen is. Je bent nog maar net weg en hebt nu al heel wat meegemaakt! Ik hoop dat alles nu een beetje rustiger wordt. Leuk om een bericht van je te lezen. Jij gaat, ondanks Ike en de puinhopen daar, lekker verder! Op naar het volgende bericht. Heel veel plezier!

• 10 September 2008 - 07:22

Wilma:

Hey Sis!
    Wat een belevenissen allemaal alweer, je zou er een boek van kunnen schrijven ;-) Hoop dat er nu wat rustigere dagen komen. Heb je de salsa al onder de knie? Kun je ons thuis ook nog een paar danspassen bij leren!!! haha. Geniet lekker verder en tot het volgende bericht!
    Doeg!

• 10 September 2008 - 07:30

Richard:

Hai Amiga!
    Wat een mooi en uitgebreid reisverslag! Gelukkig hoef je niet bang te zijn voor verveling op 't mooie cubaanse eiland met al die natuurshow's en elecktrische lichteffecten. Denk je na de opgravingen in Rome alle rotsen en stenen achter je te laten. Komen ze in Cuba overal op straat te liggen met zo'n na-zomerse orkaan. (deze faciliteiten vallen normaal natuurlijk niet te boeken). Heel veel plezier en veiligheid toegewenst, wij leven hier met je mee..... en vroegen ons al af of je nog met beide benen op cuba stond, of dat je inmiddels met de Orkaan the U.S.A. had bereikt. Bedankt voor de mooie verhalen, een leuke start van deze Allianz-dag in NL! groeten, je Overbuurman.

• 10 September 2008 - 07:40

Petra Bekink:

hoi ria, nog maar 5 dagen daar en wat heb je al veel meegemaakt zeg!!Ik hoop dat je verder een fijn vakantie zal hebben zonder IKE!!groetjes petra bekink

• 10 September 2008 - 08:34

Michelle:

Hoi Rie,

Wat een belevenis! Gelukkig wist ik via een sms dat jullie Ike goed doorstaan hadden want ik was toch wel een beetje bezorgd. Ik kijk uit naar je volgende reisverhaal. Veel reisplezier.

Groetjes,
    Michelle

• 10 September 2008 - 11:22

Léon, Marloes En Sam:

Hoi buurvrouw,

Zo wat een avontuur. Spannend om zo je reis te beginnen, kan alleen maar rustiger worden...hopelijk! Leuk om je zo weer te volgen. Veel plezier!

3-b-tjes

• 14 September 2008 - 08:23

Pa En Ma:

Hallo,
    We hoorden dat je nu op weg bent naar Trinidad en dat er daar waarschijnlijk weer internet is. We kijken uit naar je volgende bericht! Iedereen leeft hier erg met je mee. Hoe is het weer daar? Veel plezier nog!

• 14 September 2008 - 18:22

Petra:

Hey Ria, wij zijn gisteravond (za 13/9) teruggekomen uit Spanje. We hebben veel aan je gedacht, want we zagen eea op de tv al konden we het niet altijd verstaan de beelden spraken voor zich. Wij hebben het erg naar ons zin gehad, heel relaxed allemaal. Je hebt al veel meegemaakt. Veel plezier verder en hoop dat de orkanen zich verder rustig houden. Groetjes van ons drie.